'Amerikanen geven steeds minder uit aan dvd en blu-ray'

'Amerikanen geven steeds minder uit aan dvd en blu-ray'


Volgens recente gegevens van IHS Screen Digest zijn in de VS in 2011 opnieuw de uitgaven aan films op fysieke media gedaald. Steeds meer Amerikanen kijken naar films via internet. De gemiddelde uitgaven aan films op fysieke media zakten per huishouden met een dvd of blu-ray speler in bezit naar $133,31 in 2011, dit is een daling van 11% in vergelijking met 2010 ($149,53). Wanneer deze cijfers worden vergeleken met de uitgaven in 2006, toen de blu-ray disc werd geïntroduceerd, is een sterke daling te zien. In 2006 waren de uitgaven per huishouden $206,78.

IHS Screen Digest verwacht niet dat de uitgaven weer zullen stijgen. Ze voorspellen in 2012 een uitgave per huishouden van $123,50.

De totale uitgaven in de VS aan films op fysieke media waren in 2011 $8,8 miljard. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de pre-DVD periode in 1994. Verwacht wordt dat uitgaven aan dvd’s en blu-ray’s in 2016 op zo’n $5,4 miljard uitkomen: vergelijkbaar met de cijfers van 1997 toen de dvd werd geïntroduceerd.

Deze bevindingen komen overeen met de cijfers in Nederland, volgens gegevens van de NVPI en GfK. In het bericht ‘Online verkoop muziek, films en games stijgt’ dat eerder op deze website verscheen (filmonderzoek.nl/online-verkoop-muziek-film-en-games-stijgt) bleek dat de verkoop van films, en ook games en muziek, steeds meer verschuift van winkel naar online. Maar ondanks dat de uitgaven aan online entertainment stijgen, blijft de winkelverkoop in Nederland nog altijd het grootste aandeel van de totale entertainmentomzet.

In de VS wordt verwacht dat dit in 2012 gaat veranderen. Volgens IHS Screen Digest zal 2012 het jaar zijn waarin in de VS de online verkoop uit zal stijgen boven de winkelverkoop. Ze verwachten een stijging naar 3,4 miljard (legale) online transacties voor films. Dit is 1 miljard meer dan de 2,4 miljard winkelverkopen in 2011. Deze verwachting is gebaseerd op de sterke stijging van transacties in 2010 en 2011. Voor meer informatie zie de website van IHS Screen Digest en iSuppli.