Bereik en bezoekfrequentie bioscopen in 2009

Bereik en bezoekfrequentie bioscopen in 2009


Stichting Filmonderzoek voert jaarlijks onderzoek uit naar het bereik van de Nederlandse bioscopen en de gemiddelde bezoekfrequentie van de Nederlandse bevolking. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van de Bioscoopmonitor. De Bioscoopmonitor is het jaarlijkse onderzoek naar de Nederlandse filmconsumptie en bioscoopbezoek, dat wordt uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Naast bereik en bezoekfrequentie worden een aantal specifieke onderzoeksthema’s behandeld. De Bioscoopmonitor 2009/2010 zal eind mei opgeleverd worden.

Door Jorien Scholtens
Het overzicht van de gemiddelde bezoekfrequentie van de Nederlandse bevolking en het bereik van Nederlandse bioscopen en filmtheaters in 2009 is opgebouwd uit drie metingen. De eerste meting is gedaan na het eerste half jaar van 2009 en besloeg dus de periode januari t/m juni. De tweede meting is gedaan na het derde kwartaal van 2009 – de periode juli t/m september – en de laatste meting is gedaan aan het eind van het jaar en besloeg de periode oktober t/m december. De gegevens uit deze metingen zijn gecombineerd tot een overzicht van 2009. Dit bevolkingsonderzoek is gedaan door middel van online enquêtes. De metingen zijn dan ook gebaseerd op de reacties van een gewogen steekproef uit de Nederlandse internetpopulatie.

De gemiddelde bezoekfrequentie wordt bepaald door het aantal inwoners te delen door het aantal bezoeken. Het bereik is het aantal bioscoopbezoekers die tenminste 1 keer in het jaar naar de bioscoop zijn geweest als percentage van de totale bevolking.

Bereik en bezoekfrequentie in 2009, per leeftijdsgroep
De gemiddelde bezoekfrequentie van de Nederlandse bevolking over 2009 is 1,79. De bezoekfrequentie is onder jongeren het grootst. Jongeren gingen in 2009 het vaakst per jaar naar de bioscoop. De 18 t/m 23 jarigen gaan het vaakst, namelijk 3,6 keer per jaar.

Het gemiddelde bereik van alle Nederlanders is 55%. Dit betekent dat, in acht genomen dat de gemiddelde bezoekfrequentie 1,79 is, de helft van de Nederlanders in 2009 nooit de bioscoop bezocht en de andere helft gemiddeld ruim 3 keer per jaar. Het bereik is het grootst onder jongeren; 83% van de 12 t/m 17 jarigen wordt bereikt en 79% van de 18 t/m 23 wordt bereikt. Het bereik is het laagst onder 65-plussers, namelijk 25%.

Het bereik onder de leeftijdsgroepen boven de 40 jaar is nog steeds laag. Slechts de helft van de 40 t/m 54 jarigen wordt bereikt. In de leeftijdsgroep 55 t/m 64 jaar wordt slecht een kwart van de mensen bereikt, hetzelfde geldt voor de 65-plussers. De leeftijdsgroep 40 t/m 54 jaar maakt echter wel het grootste gedeelte van het Nederlandse bioscooppubliek uit, namelijk 23%. Dit komt door de vergrijzing; deze leeftijdsgroep is demografisch gezien de grootste groep in de bevolking.

Je kan dus zeggen dat bij de oudere, meer koopkrachtige leeftijdsgroepen potentieel vaker terugkerend bioscooppubliek zit, omdat ze een groot deel van het publiek uitmaken, maar aanzienlijk minder vaak per jaar de bioscoop bezoeken.