Bioscoopbezoek als familie-uitje

Bioscoopbezoek als familie-uitje


Vanuit de filmsector was er een behoefte om meer inzicht te verwerven in de wensen en eisen van gezinnen en hun beoordeling van bioscopen in Nederland. Om meer informatie in te winnen over dit onderwerp, zijn er gegevens verzameld met deskresearch, diverse interviewsessies en een online enquête. Deze gegevens zijn omkaderd door een literatuurstudie naar de bioscoopervaring, typen bioscoopbezoekers en een bioscoopbezoek als product.

Deskresearch en interviews
De deskresearch heeft gegevens opgeleverd over demografische achtergrondkenmerken, de vrije tijd en bioscoopconsumptie van gezinnen in Nederland. De interviews leveren informatie op over de zaken die een rol spelen bij de vrijetijdsbesteding en bioscoopbezoek van gezinnen. Ook zijn er interviews met werknemers van Pathé en Wolff afgenomen om meer inzicht te krijgen in het huidige bioscoopaanbod voor gezinnen

Online enquête
Begin april is er een online enquête uitgezet in MoviePanel en zijn er via een “sneeuwbalmethode” extra respondenten gezocht. De steekproef van 180 respondenten is niet representatief voor het Nederlandse gezin, maar is wel een interessante exploratieve studie. De resultaten van de online enquête geven inzicht in het proces achter een bioscoopbezoek.

Aanbevelingen en tips
Uit het hele onderzoek zijn enkele aanbevelingen voortgekomen. Ook krijgt u praktische tips over hoe een bioscoop kan omgaan met kinderen.

Opdrachtgevers
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Het rapport is via de website van de NVB op te vragen, inloggen is wel vereist.