Groeimarkten voorkomen daling bioscoopbezoek Europa

Groeimarkten voorkomen daling bioscoopbezoek Europa


De International Union for Cinemas (UNIC) heeft cijfers verzameld over het Europese bioscoopbezoek in 2013. Deze bezoekcijfers zijn helaas niet helemaal even rooskleurig; in zestien van de drieëntwintig landen is het bioscoopbezoek ten opzichte van 2012 afgenomen. Vooral Spanje (-15%), Portugal (-9%), Zwitserland (-14%), Zweden (-10%) en Duitsland (-12%) hebben op minder bioscoopbezoeken mogen rekenen. Rusland en Turkije hebben met respectievelijk +12% en +14% de grootste groei in bioscoopbezoek doorgemaakt. Nederland is het enige West-Europese land dat een (kleine) groei heeft gezien in het afgelopen jaar. Per saldo is het bioscoopbezoek in Europa ongeveer gelijk gebleven, maar dat is met name te danken aan die nieuwe groeimarkten. De Europeaan is in 2013 gemiddeld 1,6 keer naar een bioscoop of filmtheater geweest (een marginale daling van 0,1 van de bezoekfrequentie ten opzichte van 2012).

Ook de Filmkrant heeft een interessant artikel geschreven over het onderwerp: Bioscoopbezoek in Europa gedaald in 2013

En dit artikel van Holland Film Nieuws gaat er ook over: Filmbezoek in Europa gedaald

Meer informatie hierover en over onder andere de bezoekfrequentie, prestaties van individuele films en het aantal bioscoopschermen per land kunt u vinden via deze UNIC link.

UNIC UPDATE ON CINEMA EXHIBITION IN 2013
UNIC UPDATE ON CINEMA EXHIBITION IN 2013