Home » Entertainmentnieuws, Film- en bioscoopnieuws

Groei mobiel kopen: 14% van de mobiele kopers koopt tickets voor film, muziek en sport

Ingediend door aan 13 mei 2013 – 11:44 No Comment
Image courtesy of adamr / FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of adamr / FreeDigitalPhotos.net

Er worden steeds meer tickets gekocht via de mobiele telefoon of tablet. 14% van de mobiele kopers bestelt tickets (voor film, muziek, sport, etc.). Vooral kleinere aankopen worden via de smartphone of tablet gedaan, zo stelt Thuiswinkel.org naar aanleiding van de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen. Voor bioscopen is het dus zeer aantrekkelijk om een goede mobiele website met bestelfunctie aan te bieden.
 
PERSBERICHT (Thuiswinkel.org)
Omzet M-commerce 2e helft 2012 €310 miljoen | Meeste mobiele kopers bestellen kleding
 
 
Steeds meer Nederlanders ontdekken het gemak van online kopen met smartphone of tablet. In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73% ten opzichte van de tweede helft van 2011. De totale omzet van M-commerce stijgt in de tweede helft van 2012 naar €310 miljoen. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 1800 webwinkels in Nederland.Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “In heel 2012 is voor zo’n €560 miljoen aan producten en diensten gekocht via smartphones en tablets. Dat is inmiddels al 6% van alle online consumentenbestedingen, die in 2012 op €9,8 miljard uitkwam. Steeds meer consumenten beschikken over een tablet of smartphone. Nagenoeg iedere oude mobiele telefoon maakt plaats voor een smartphone. Het is goed om te zien dat het aantal mobiele kopers groeit. Dat biedt kansen voor de online product en diensten verkopers. Veel retailers spelen daar al op in door gebruiksvriendelijke mobiele websites en apps te ontwikkelen. Wil je als ondernemer mee gaan met de tijd, dan kun je feitelijk niet meer om M-commerce heen.” 
 
14% van de mobiele kopers bestelt tickets (voor film, muziek of sport) 
Van de 1,7 miljoen mobiele kopers kochten 1,4 miljoen producten en/of diensten via de smartphone of tablet. De overige mobiele kopers kochten alleen apps en downloads via smartphone of tablet. De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding, 34% kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24%), sportartikelen (20%), persoonlijke verzorging (17%) en computer hardware (16%). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14%). Wijnand Jongen: ”Het is opvallend dat juist deze segmenten in de top 5 van populaire mobiele aankopen staan. De relatief kleinere segmenten uit de online branche, zoals boeken, sportartikelen en persoonlijke verzorging, doen het via mobiele kanalen erg goed. M-commerce biedt dus perspectief voor uiteenlopende segmenten.”

Mobiele bestellingen 12% van totale online markt
Mobiele kopers hebben in de tweede helft van 2012 in totaal 5,5 miljoen orders (producten en/of diensten) met hun smartphone of tablet geplaatst. Dat is 12% van het totaal aantal bestellingen van de online markt in dezelfde periode (bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2012). Het zijn nu nog vooral kleine bestellingen. Gemiddeld besteden mobiele kopers € 56 per order aan producten en diensten, de helft van wat consumenten per bestelling online uitgeven (€ 112). Frank Sibbel, Managing Partner Blauw Research: “Mobiele kopers doen nu nog vooral kleinere bestellingen, dat heeft vooral te maken met gewenning en vertrouwen. De helft van de mobiele kopers koopt grote en dure aankopen liever nog via de laptop of vaste computer”. De totale omzet van de M-commerce verkopen van producten en diensten komt in de tweede helft van 2012 uit op € 310 miljoen, 6% van de totale omzet van de online markt in de tweede helft van 2012.

Mobiele kopers bestellen vooral thuis
De helft van de mobiele kopers heeft de laatste mobiele bestelling (producten/diensten) met de tablet (51%) geplaatst. Bijna al deze kopers deden dit thuis (92%). Ook twee derde van de smartphone kopers bestelt thuis. Een kwart van de smartphone kopers shopt online ergens anders buitenhuis (werk, winkel, school) en 10% bestelt onderweg (trein, auto).

Gemak belangrijkste driver M-commerce
Gemak is de belangrijkste reden om met een smartphone of tablet online te kopen: de smartphone is altijd binnen handbereik, consumenten voelen zich vrijer om overal te bestellen en vinden het prettig om thuis met de tablet op de bank online te kopen. Wel worden kopers gehinderd door het kleine scherm (bij smartphone) en slecht werkende mobiele websites. Ook het gevoel van onveiligheid bij bestellen en betalen via een mobiel apparaat is een barrière voor consumenten.

Grote groei verwacht van M-commerce
Twee derde van de mobiele kopers verwacht in de eerste helft van 2013 vaker via smartphone en tablet te bestellen dan afgelopen half jaar. Frank Sibbel: “In 2013 verwachten we een grote groei in aantallen mobiele kopers, zowel voor de smartphone als de tablet. Deze kopers zullen ook vaker mobiel bestellen, vanwege het gemak en technologische ontwikkelingen ten aanzien van mobiele websites en apps. Eind 2013 verwachten wij dan ook een mobiele omzet van producten en diensten rond de € 1 miljard, bijna 10% van de totale online markt”.

Leave a comment

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Wees aardig. Hou het schoon te maken. Blijf bij het onderwerp. Geen spam.

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.