Internet is geliefde bron van filminformatie

Internet is geliefde bron van filminformatie


Tieners zijn één van de belangrijkste doelgroepen voor de bioscoopsector. Eenvoudigweg omdat zij vaak naar de bioscoop gaan. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) publiceerde recentelijk een rapport over de interesse van tieners in cultuur. Samen met andere gegevens biedt dat rapport bruikbare inzichten op welke wijze tieners – hier gedefinieerd als de twaalf- tot en met achttienjarigen – het internet gebruiken voor hun culturele informatievoorziening. En dus ook hoe zij beste bereikt kunnen worden.

Door Dimitri Lahaut
In de vrije tijd van tieners heeft het internet een belangrijke plaats ingenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt het internet door tieners ingezet voor het onderhouden van contacten (97%), voor entertainment (89%) en voor het opzoeken van informatie (70%) . 90% van de tieners gebruikt het internet dagelijks. Volgens het onderzoeksbureau IVO hebben bijna alle Nederlandse tieners thuis toegang tot het internet. In 2008 had zelfs 41% van de tieners al toegang tot het internet in hun eigen kamer. Daarnaast ontwikkelt de markt van mobiele breedbandaansluitingen via smartphones zich erg snel in Nederland. Van 3,7 miljoen aansluitingen medio 2010 naar 5,6 miljoen eind 2010. Volgens een rapport van het SCP zal de dekking van smartphones in 2015 zelfs 100% bedragen. Of zoals het IVO zegt: ‘iedereen heeft internet, en het internet is overal’.

Contact via het internet
Het via het internet zelf actief zoeken naar informatie over speelfilms is geliefd onder tieners. Ruim 60% van de tieners doet dit soms of vaak. Tussen de seksen zit geen verschil, maar wel in opleiding. Havo- en vwo-leerlingen zoeken vaker op het internet naar informatie over speelfilms dan vmbo’ers (68% versus 51%). Het internet wordt ook massaal ingezet om praktische informatie over bioscopen te krijgen (zoals adresgegevens, openingstijden, en toegangsprijzen). 87% van de tieners doet dit soms of vaak. Alhoewel het afhalen van bioscoopkaartjes aan de kassa nog steeds de meest gangbare vorm is, is het internet voor 17% van de tieners de meest gebruikte manier om bioscoopkaartjes te kopen (2008).

Sociaal
Naast het opzoeken van informatie op het internet, wordt het vooral ook door tieners gebruikt om te communiceren. Volgens het CBS is maar liefst 91% van de jonge internetters actief op sociale netwerken. Hiermee lopen Nederlandse jongeren in de EU voorop. Tieners spreken op het internet voornamelijk over interesses die aansluiten bij het dagelijks leven. De top drie bestaat uit muziek (64%), tv-programma’s (63%) en speelfilms (61%).

Het SCP concludeert helder dat ‘tieners ook online blijk geven van een duidelijke voorkeur voor populaire cultuur’. Voor bioscoopondernemers en filmdistributeurs zijn er dus genoeg kansen op het internet. Jongeren communiceren via het internet immers veel met vrienden over speelfilms en creëren online profielen op sociale netwerksites. Hier willen tieners zich volgens het SCP vooral aan leeftijdsgenoten van hun beste kant laten zien.
Bovendien is het zo dat passie in het algemeen, en dus ook liefde voor film, uitnodigt tot sociale interactie op het internet. Maar let op: ‘het internetgebruik van tieners is een onderdeel van de jeugdcultuur en daarin houden zij volwassenen graag op enige afstand’.

Ook de snelle opkomst van mobiel internet dwingt bioscopen en filmdistributeurs tot nieuwe klantbenaderingen. Zo dienen websites geschikt te worden gemaakt voor mobiele telefoons (kleiner scherm en minder snellere verbinding). Hiervoor kan een website speciaal voor de mobiele telefoon worden ontwikkeld, maar ook een gratis applicatie. Daarnaast geldt voor met name bioscoopexploitanten dat zij via diverse zoekmachines gemakkelijk gevonden moeten kunnen worden. Search Engine Optimalization (SEO) is hierbij van groot belang.