Home » Entertainmentnieuws

Nederlander keek veel televisie in 2014

Ingediend door aan 8 januari 2015 – 15:26 No Comment

Persbericht Stichting Kijkonderzoek

De Nederlander keek in 2014 gemiddeld 200 minuten per dag televisie (3 uur en 20 minuten). Dit is de hoogst gemeten kijktijd sinds het begin van het kijkonderzoek. In 2013 was de kijktijd 195 minuten (3 uur en 15 minuten) per dag. De stijging werd vooral veroorzaakt door twee grote sportevenementen: Het WK voetbal in de zomer en de Olympische winterspelen in februari van 2014. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 4,5% (2013) naar 5,0% van de totale kijktijd.

Meest bekeken programma’s in 2014

2014 kende nog een kijkcijferrecord, namelijk die voor de meest bekeken televisie-uitzending ooit gemeten. De halve finale van het WK Nederland-Argentinië van 9 juli 2014 is door gemiddeld 9.058.000 Nederlanders (thuis) bekeken. De top-25 meest bekeken programma’s zonder sport wordt in 2014 aangevoerd door de Eurovisie Songfestival Finale van 10 mei 2014 met 5.149.000 kijkers.
Flikken Maastricht van 24 oktober 2014 is het meest uitgesteld bekeken programma van het jaar met 816.000 kijkers die uitgesteld keken. De toplijst SKO Online TV & Video (hoogste Gaas) wordt aangevoerd door het Sinterklaasjournaal van 11 november 2014 met gemiddeld 230.080 actieve streams.

Marktaandelen zenders

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 35,1% naar 36,4%. RTL Nederland daalt van 29,5% naar 28,7% en SBS daalt van 17,2% naar 16,9%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (21,7%) als de avond (24,2%).

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 71,7% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2014 uitgekomen op 4,7%.

Klik hier voor meer informatie.

Leave a comment

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Wees aardig. Hou het schoon te maken. Blijf bij het onderwerp. Geen spam.

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.