'Nederlanders geven 7% minder uit aan thuis een film kijken'

'Nederlanders geven 7% minder uit aan thuis een film kijken'


In 2011 werd er in Nederland 7% minder uitgegeven om thuis een film te kijken. Dat valt te concluderen uit recent gepubliceerde cijfers van de International Video Federation. De uitgaven in de verhuurmarkt dalen het sterkst, terwijl video-on-demand juist groeit. Ook de verkoop van blu-ray’s stijgt nog steeds. Maar ondanks deze groeimarkten wordt er over het algemeen elk jaar weer minder uitgegeven aan thuis films kijken. Dezelfde trend is ook op Europees niveau te zien. Lees verder voor de details.

Door Jorien Scholtens
De totale uitgaven daalden met 7%. Dit is het vierde achtereenvolgende jaar dat er een daling is te zien.

Klik voor een grotere versie

In 2010 werd er in totaal nog €362,4 miljoen uitgegeven aan de aanschaf en huur van dvd’s, blu-ray discs en video-on-demand. In 2011 was dit €336 miljoen. Niet alleen de uitgaven aan home entertainment daalden, ook de aantallen verkochte en verhuurde dvd’s en blu-rays daalden met bijna 10%.

De verhuurmarkt heeft het zwaarst te lijden, de uitgaven aan het huren van films op zowel dvd als blu-ray daalde met 35% tot €19 miljoen. Hiermee is de verhuurmarkt tot een marginale markt verworden. Het aantal verhuurde dvd’s daalde van 8,4 miljoen naar 5,5 miljoen (35%). Ook blu-ray’s werden niet populairder in de videotheken, er werden 21% minder films op blu-ray verhuurd.

Het kopen van dvd’s en blu-ray’s is nog steeds veruit de meest favoriete manier om thuis films te kijken. Maar ook de verkoop van de fysieke schijfjes daalde met 9% tot €282 miljoen. Ondanks deze algemene daling steeg de verkoop van blu-ray discs met 26%. De blu-ray markt is daarmee nog steeds een groeiende markt, ondanks de totale terugval van uitgaven aan thuis films kijken.

Ook op Europees niveau is een daling te zien, de consumentenuitgaven aan dvd’s en blu-ray’s daalden met bijna 8%. Ook het aantal verkochte en gehuurde dvd’s daalde met 7%. Zowel in Nederland als in Europa komt de daling onder andere voort uit de aanhoudende druk op de consumentenprijzen van zowel dvd’s als blu-ray’s. De gemiddelde prijs van een dvd daalde in Nederland met €1, meer dan de gemiddelde daling van de afgelopen jaren. De prijzen van films op blu-ray daalden nog sterker, namelijk van €19 naar €15. De dalende omzetcijfers van dvd en blu-ray verkoop komen daarnaast door de stevige concurrentie van video-on-demand en illegaal downloaden en ook de economische crisis speelt hierin een belangrijke factor.

De landen waar de uitgaven aan dvd’s en blu-ray’s het sterkst daalden zijn Italië en Spanje, een oorzaak kan bij de slechte economische situatie van deze landen liggen. Duitsland vormt een uitzondering op de teruglopende uitgaven aan home entertainment, vooral de verhuurmarkt blijft een sterke markt. Dit is ook in Groot-Brittanië het geval, volgens het IVF vooral door grootschalige marketingcampagnes. De verhuurmarkt daalde daar slechts 1,2%. Maar ook in de UK lopen de uitgaven aan dvd en blu-ray sterk terug.

Ondanks de algemene afname van uitgaven aan thuis films kijken, groeit het gebruik van video-on-demand. Dit bleek ook al uit recent onderzoek van Filmonderzoek naar het bereik van deze nieuwe digitale filmdienst. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 10% van de Nederlandse bevolking in 2011 wel eens een film bekeek via video-on-demand. In 2010 was dit nog 6% van de Nederlanders.

De uitgaven aan video-on-demand, zowel via internet, connected tv’s als de decoders van kabelexploitanten, stegen in Nederland met 50% tot €35 miljoen. Video-on-demand diensten stijgen hiermee in 2011 voor het eerst boven de verhuurmarkt uit. De verwachting is dat er in 2012 opnieuw aanzienlijk meer uitgegeven zal worden aan video-on-demand.

De uitgaven aan video-on-demand zijn in Nederland sterker gestegen dan in de rest van Europa. Gemiddeld stegen de uitgaven aan video-on-demand diensten met 20% in alle Europese landen samen.

Nederlandse films doen het goed op dvd. In totaal staan er drie Nederlandse films in de top 10 meest verkochte dvd’s van Nederland: Gooische Vrouwen (nr. 2), New Kids Turbo (nr. 6) en Sonny Boy (nr 7). New Kids Turbo is tevens de enige Nederlandse film in de top 10 meest verkochte blu-ray’s, op nummer 3.

De International Video Federation verwacht voor de komende jaren een verdere daling van uitgaven aan dvd’s en blu-ray’s en groei voor digitale filmdiensten. Toch zal de komende jaren de dvd de belangrijkste manier blijven om films thuis te bekijken, zo wordt verwacht, zelfs in huishoudens waar meer geavanceerdere apparatuur als HD televisies en blu-ray-spelers aanwezig zijn.

Voor meer informatie zie de website van de International Video Federation of neem contact op met Filmonderzoek.