Online-verkoop muziek, film en games stijgt

Online-verkoop muziek, film en games stijgt


De digitale verkoop van muziek, video en games in Nederland is vorig jaar opnieuw toegenomen. Dit terwijl het aantal ‘fysiek’ (in doosjes) verkochte computerspellen, cd’s en films verder daalde.

Uit cijfers van brancheorganisaties voor de entertainmentindustrie NVPI en GfK over 2011 blijkt dat de verkoop van muziek, video en games verder verschuift van winkel naar online. Desondanks werd vorig jaar nog ruim 700 miljoen euro uitgegeven aan de traditionele cd, dvd of game in een doosje. Dat is weliswaar bijna 70 miljoen minder dan in 2010, maar nog altijd zes keer zoveel als wordt omgezet met digitale verkoop via bijvoorbeeld iTunes, Video On Demand of online gamediensten als Steam.

‘Digitaal’ loopt in op winkelverkoop
Toch komen de twee steeds dichter bij elkaar, door het toenemend aantal apparaten in huis dat de beschikking heeft over een internetaansluiting. Vooral bij de muziekverkoop is de transitie van fysiek naar digitaal goed zichtbaar.

Het aantal in de winkel verkochte muziekalbums daalde vorig jaar met 10 procent naar 13,5 miljoen stuks. Dit terwijl er bijna 40 procent meer muziekalbums via diensten als iTunes werden verkocht: 1,6 miljoen in totaal. Games verkopen digitaal ook steeds beter; vorig jaar werd 28 miljoen euro verdiend met spellen verkocht via online gamenetwerken en apps op smartphones en tabletcomputers. Dat is anderhalf keer zoveel als het jaar ervoor. Ook Video On Demand (VoD), het online bestellen van films om deze vervolgens direct op je televisie te bekijken, groeit. Hier ging vorig jaar 53 miljoen euro in om: anderhalf keer zoveel als in 2010.

Detailhandel en Blu-ray voelen de pijn
VoD gaat dit jaar verder groeien verwacht GfK, onder meer door de komst van filmkanaal HBO naar Nederland. “Vooral van abonnementsvormen zoals HBO of Spotify, die inspelen op een combinatie tussen gemak, aanbod en prijs gaan we in de toekomst nog veel meer horen.” – Maikel Verhaaren van GfK.

Het zijn niet zo zeer de platenlabels of filmmaatschappijen, maar vooral de detailhandel die van dit alles “de pijn voelt”, zegt NVPI-woordvoerder Wouter Rutten. De enige fysieke drager die in winkels groei liet zien, Blu-ray, deed dit alleen vanwege forse prijsdalingen. De ‘opvolger van dvd’ heeft de verwachtingen nooit kunnen waarmaken. Rutten: “Niemand heeft nog de illusie dat Blu-ray de plek van dvd in gaat nemen.”

Stichting Filmonderzoek heeft ook onderzoek verricht naar het gebruik van Video on Demand. De onderzoeksresultaten sluiten aan bij de uitspraken uit het bovenstaande artikel. Het onderzoek is hier te vinden.

Bron: NRC Handelsblad