Bioscoopbezoekers door een andere bril bekeken

Bioscoopbezoekers door een andere bril bekeken


Stichting Filmonderzoek heeft tot nu toe profielen van bioscoopbezoekers opgesteld op basis van sociaaleconomische achtergrondvariabelen zoals leeftijd, opleiding en inkomen. Om politieke en bedrijfseconomische redenen zijn dit belangrijke gegevens. Maar om een breder profiel van bioscoopbezoekers te verkrijgen, waarin bijvoorbeeld ook aandacht is voor levensstijlen en mentaliteit, is onderzoek verricht met behulp van de consumentensegmentaties van onderzoeksbureau Experian. Dit onderzoeksbureau levert niet alleen uitgebreide bezoekersprofielen, maar kan bioscoopbezoekers ook geografisch lokaliseren. Zodoende worden lokale verschillen in type bioscoopbezoekers duidelijk en kan in de toekomst de marktpotentie per verzorgingsgebied berekend worden.

Experian maakt gebruik van de zgn. ‘Mosaic-database’. Deze database bevat onderzoekgegevens van 7,3 miljoen Nederlandse huishoudens op adresniveau, zoals leeftijd, gezinssamenstelling, welstandsklasse, levensstijl en andere sociaal demografische, psychografische en lifestyle gegevens. Deze informatie is verkregen door verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Door de Mosaic-database vervolgens te verrijken met eigen onderzoek zijn er uitgebreide profielen gemaakt van bioscoopbezoekers.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Het rapport is via de website van de NVB op te vragen, inloggen is wel vereist.

In de Mosaic-database zijn 14 doelgroepen te onderscheiden; de ‘Mosaic-Groepen’.
Dit is het ‘Mosaic bollenschema’, het is een schematische weergave van alle Mosaic Groepen