Home » Film- en bioscoopnieuws, Headline

Trends in de Nederlandse filmbranche

Ingediend door aan 10 januari 2019 – 14:48 No Comment

De Nederlandse filmbranche is constant in beweging. Wat zijn op dit moment opvallende trends?

Filmtheaters doen het goed
Ondanks een lichte daling in 2018 is het bezoek aan bioscopen en filmtheaters de afgelopen 10 jaar elke keer gestegen. Vooral filmtheaters doen het ten opzichte van 10 jaar geleden erg goed. Het bezoek is daar zelfs met meer dan de helft gestegen.

Moderne technologie in bioscopen trekt meer bezoek
Bioscopen hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in moderne technologieën. Denk daarbij aan IMAX, Dolby Cinema, Dolby Atmos, 4DX en Laser Ultra. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen, want de afgelopen jaren blijft het bezoek aan deze zogenaamde ‘premiums’ stijgen en neemt het marktaandeel toe. Dit suggereert dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een intensere filmbeleving.

3D-films worden minder populair
Na het succes van Avatar eind 2009 heeft het bezoek aan 3D-films een flinke vlucht genomen. De laatste jaren is het bezoek aan 3D-films echter aan het afnemen. Die daling is met name zichtbaar bij familiefilms. In 2014 werd de 3D-versie van een familiefilm nog door twee derde van de mensen bezocht, in 2018 was dat door iets minder dan de helft.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Bron: © Maccsbox – NVBF, FDN The Netherlands
Alle cijfers op basis van kalenderjaar 2018, voorlopige cijfers 2 januari 2019
Wijzigingen/correcties voorbehouden

Leave a comment

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Wees aardig. Hou het schoon te maken. Blijf bij het onderwerp. Geen spam.

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.