Europees bioscoopbezoek gedomineerd door Amerikaanse blockbusters

Europees bioscoopbezoek gedomineerd door Amerikaanse blockbusters


Het Europese bioscoopbezoek heeft het voorbije jaar een nieuw recordniveau bereikt, te danken aan Amerikaanse blockbusters en driedimensionale films. Dat blijkt uit cijfers van het European Audiovisual Observatory (EAO). Daarbij wordt opgemerkt dat de Europese bioscopen het voorbije jaar 981,1 miljoen tickets hebben verkocht. Dat is een stijging met 55,8 miljoen tickets tegenover het jaar voordien, ondanks de economische crisis die de consument ertoe heeft verplicht om zijn bestedingen terug te schroeven. De grootste groei werd opgetekend in Duitsland, waar 13,1 procent meer tickets werden verkocht. Daarna volgen Frankrijk met een stijging van 5,7 procent en Groot-Brittannië met een toename van 5,6 procent. De Europese bioscopen haalden het voorbije jaar een omzet van 6,27 miljard euro. Dat is een stijging met 12 procent tegenover het jaar voordien.

Opgemerkt wordt dat de bioscopen door de opkomst van de digitale driedimensionale film het voorbije jaar hun gemiddelde ticketprijs gevoelig hebben opgedreven. Er wordt aan toegevoegd dat het voorbije jaar ook de massa-bioscopen voor het eerst in grote getallen digitale driedimensionale projectiesystemen hebben geïnstalleerd. De Europese bioscoopbezoeker ging volgens de onderzoekers het voorbije jaar dan ook massaal naar driedimensionale Amerikaanse blockbusters zoals Avatar, Up en Dawn of the Dinosaurs. Die drie films verkochten in Europa in totaal 86 miljoen tickets. Het rapport stipt aan dat de succesfilms ook de belangrijkste factor vormen in de toename van de ticketverkoop. Het marktaandeel van de honderd succesvolste films steeg van 69 procent naar 75 procent. Er werden tweeënveertig films geteld met meer dan vijf miljoen bezoekers, tegenover vierendertig films het jaar voordien.

Europese producties hadden het voorbije jaar een marktaandeel van 26,6 procent in het Europese bioscoopbezoek. Dat is het laagste niveau in vijf jaar tijd. Het jaar voordien bedroeg het marktaandeel van de Europese films nog 28,2 procent. De toename van het bioscoopbezoek was dan ook in belangrijke mate te danken aan de Amerikaanse films, die aan een marktaandeel kwamen van 67,1 procent. Dat is een stijging met 1,5 procent tegenover het jaar voordien en het hoogste niveau in zeven jaar tijd. De onderzoekers merken op dat de Europese filmproductie het voorbije jaar nochtans verder is gestegen. Het voorbije jaar werden in de Europese Unie 1.168 nieuwe films geproduceerd. Dat is een stijging met 27 eenheden tegenover het jaar voordien. De groei werd vooral gedragen door de Duitse filmindustrie, waar het voorbije jaar 129 films werden gemaakt. Het jaar voordien werden er 96 nieuwe Duitse films geteld.

Bron: Express.be