Hoe effectief zijn trailers eigenlijk?

Hoe effectief zijn trailers eigenlijk?

Foto: Mudassar Iqbal / Pixabay


De filmtrailer is niet meer weg te denken uit het internationale filmlandschap. Het zien van een trailer kan voor mensen soms zelf doorslaggevend zijn om een film wel of niet te gaan kijken. Dat maakt een trailer een onmisbaar onderdeel in algehele marketing van films. Maar hoeveel invloed hebben trailers nu werkelijk op het succes van een film? Aan de hand van een grootschalig Europees onderzoek wordt op deze vraag een antwoord gezocht.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteit van Kopenhagen, het Deens Filminstituut en de Deense televisieomroep en staat onder leiding van professor Ed Tan. Met verschillende onderzoeksmethoden, waaronder facial expression, inhoudsanalyses en vragenlijsten worden tal van trailers nader bestudeerd, waaronder ook trailers van Nederlandse films. In het voorjaar van 2019 start het onderzoek met een pilot.

Naast de vraag welk effect trailers kunnen hebben op het succes van een film, moet het onderzoek ook meer inzicht geven in welke trailers wel en niet enthousiasmerend zijn. De toevoeging van Nederlandse trailers geeft daarnaast de mogelijkheid trailers uit verschillende landen met elkaar te vergelijken. Met de resultaten van het onderzoek hopen we uiteindelijk aanbevelingen te doen over effectieve samenstellingen en composities van trailers.

Meer informatie volgt.