Home » Entertainmentnieuws

Onderzoek van Deloitte over Nederlandse game industrie

Geplaatst door aan 03/05/2011 - 11:08 2 reacties

Persbericht van Deloitte

Games worden meer en meer verspreid via het digitale kanaal. Dit biedt kansen voor Nederlandse game ontwikkelaars. Daarbij zijn Nederlanders actieve gamers: in 2010 besteedden zij 626 miljoen euro aan games en bijbehorende hardware. De Nederlandse game industrie profiteert hier echter maar in beperkte mate van. Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers van games behaalden namelijk gezamenlijk tussen 125 tot 150 miljoen euro omzet. Dit blijkt uit een studie van Deloitte naar de Nederlandse game industrie.

Games worden steeds populairder, ook in Nederland. De verwachting is dat de consumentenuitgaven in Nederland aan games in 2012 groeien naar 668 miljoen euro. Dit komt met name door toegenomen bestedingen aan sociale, mobiele, portal en MMO (massively multiplayer online) games. Als in 2013 de nieuwe generatie consoles op de markt komen, kunnen de consumentenuitgaven zelfs groeien naar 805 miljoen euro. “De populariteit van sociale en online games heeft een enorme impact op de industrie. Door toename van mobiele devices, hogere internetsnelheden en nieuwe generatie consoles wordt de digitale distributie binnen deze sector steeds groter. Hierdoor zijn nieuwe spelers binnen de industrie ontstaan met nieuwe omzetstromen en andere business modellen, wat kansen biedt voor Nederlandse bedrijven” aldus Roel van Rijsewijk, inhoudelijk verantwoordelijk voor het Online Business Innovation programma binnen Deloitte.

De Nederlandse game industrie is relatief jong en groeit snel. In totaal zijn er in Nederland 160 bedrijven actief binnen deze sector. “Nederland heeft veel potentie voor deze bedrijven. We kennen hier een hoge mate van breedband- en smartphone-gebruik. Ook zijn er in Nederland veel geschoolde medewerkers te vinden door de circa 45 opleidingen die relevant zijn voor de game industrie. De overheid stimuleert daarnaast innovatie-investeringen door middel van fiscale regelgeving,” zegt Daan Witteveen, managing partner Technologie, Media en Telecom bij Deloitte.

Maar de cijfers laten zien dat de Nederlandse game industrie het potentieel van de Nederlandse consumentenmarkt en de opkomst van digitale distributie nog niet optimaal benut. Meerdere uitdagingen staan de industrie in de weg. Zo zijn er slechts een beperkt aantal venture capital bedrijven in Europa die willen investeren in games ontwikkelaars.

Toegang tot durfkapitaal is daarmee beperkt. Willen bedrijven de aandacht van deze durfinvesteerders trekken, zullen ze hun business modellen verder moeten professionaliseren. Witteveen: “De sector bestaat vooral uit kleine games ontwikkelaars en een beperkt aantal uitgevers. Veel van de ontwikkelaars streven naar een goede game, maar hebben geen innovatieve strategie ten aanzien van verkoop ervan en het optimaliseren van de marges.”

Ook hebben de Nederlandse bedrijven te weinig schaalvoordeel om gedurfde stappen te nemen. “Game ontwikkelaars bedenken ieder hun eigen oplossing en missen het volume om gebruik te kunnen maken van outsourcing. Door hun kleine omvang zijn de mogelijkheden om te onderhandelen met grote uitgevers ook beperkt,” zegt Van Rijsewijk. Daarnaast zijn de bedrijven over heel Nederland verspreid. “Te veel steden hebben eigen initiatieven bedacht om de sector te ondersteunen. Hierdoor is de industrie versnipperd. De sector zal meer moeten samenwerken om schaalvoordeel te bewerkstelligen en om zo interessanter te kunnen worden voor durfinvesteerders en een krachtiger onderhandelingspartner ten aanzien van uitgevers.”

Over het onderzoek
De studie ‘Dutch games industry’ brengt de internationale trends binnen de video game industrie in kaart, evenals de kansen voor de Nederlandse bedrijven binnen deze sector. Het is gebaseerd op interviews met belangrijke spelers binnen de Nederlandse markt, openbare bronnen en kennis en ervaring van Deloitte experts. De studie is uitgevoerd in opdracht van Deloitte’s Online Business Innovation groep, die zich richt op de impact van digitale kanalen op het business model van bedrijven.

Bron: Deloitte (klik hier voor het artikel op de website van Deloitte, met als bijlage het rapport)

2 reacties »

  • Theuy Limpanont zegt:

    Het rapport analyseert de trend en ontwikkelingen van de game console industrie met behulp van de Hype Cycle van Gartner. Het laat zien in welke mate de hype van opkomende technologie invloed heeft op het keuze- en ontwikkelproces van hardware producenten in de game-industrie. Zorgen de technologische ontwikkelingen voor nieuwe next-gen consoles? Of moet de technologie eerst zichzelf ontwikkelen?

    Het rapport kunt u downloaden op:

    http://issuu.com/tlimpanont/docs/game-industrie_trend_en_voorspellingen_2011_-_2012

  • Bart Jan zegt:

    @Theuy, ik weet niet waar je het vandaan haalt (zowel letterlijk als figuurlijk), maar die paar pagina’s tekst wat jij het rapport noemt is iets heel anders dan het Deloitte rapport waat dit artikel over gaat.

Laat een reactie achter

Add your comment below. You can also subscribe to these comments via RSS

Wees aardig. Hou het schoon te maken. Blijf bij het onderwerp. Geen spam.

You can use these tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar


*