Home » Over Filmonderzoek

Over Filmonderzoek

Missie

Stichting Filmonderzoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat marktonderzoek doet naar de Nederlandse filmsector. Ze doet dat op uiteenlopende terreinen, zowel op het gebied van distributie en vertoning als productie. De stichting streeft ernaar om concrete informatie te leveren waarop weloverwogen beslissingen gebaseerd kunnen worden, en geeft daarbij desgevraagd advies. Filmonderzoek hoopt door het uitvoeren van onderzoek bovendien een algemeen inzicht in de filmsector te geven. Ze hoopt hiermee de filmindustrie als bedrijfstak te versterken. De medewerkers van de stichting doen dit onder andere door regelmatige onderzoekspresentaties op bijeenkomsten en vergaderingen. Filmonderzoek maakt gebruik van kennis en expertise uit de filmsector zelf. Dit komt doordat Filmonderzoek in direct contact staat met deze bedrijfstak.

Onderzoeksrapporten

Stichting Filmonderzoek levert jaarlijks de Bioscoopmonitor op. Het doel van dit uitgebreide rapport is het in kaart brengen van het bioscoopbezoek en de filmconsumptie van Nederlanders. Het gewenste inzicht richt zich primair op (de ontwikkeling van) bereik, bezoekfrequentie, gedrag en motivaties ten aanzien van filmconsumptie en bioscoopbezoek, beoordeling van de dienstverlening, overige vrijetijdsbestedingen en mediagebruik, en marketing in de filmindustrie. Hiermee kan inzicht worden verkregen in hoe Nederlanders per doelgroep film consumeren. Naast het jaarlijkse rapport, levert Filmonderzoek ook elk kwartaal het dashboard bioscoopbezoek op, waarin gegevens over bereik en bezoekfrequentie gecombineerd worden met recente data over bioscoopbezoek en recette. De Bioscoopmonitor en het dashboard worden samengesteld in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF).

In 2012 voerde Stichting Filmonderzoek een onderzoek uit naar de effecten van de digitalisering van het Nederlandse vertonings- en distributiecircuit, in opdracht van EYE, de NVB en de NVF. Dit onderzoek werd in 2014 opgevolgd met een vervolgonderzoek en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitalisering zullen door Filmonderzoek blijvend worden gemonitord.

Daarnaast wordt onderzoek verricht naar het bereik van Video on Demand, filmeducatie onder jongeren én onder filmvertoners, economische ontwikkelingen op het gebied van filmproductie en het imago en de kansen voor Nederlandse films. Daarnaast voert Filmonderzoek ad hoc onderzoek uit voor allerlei opdrachtgevers in de film- en mediasector.

Filmonderzoek levert hiernaast met regelmaat artikelen met diepgaande analyses van de filmsector, al dan niet gebaseerd op eigen onderzoek, voor kranten, websites en vakbladen. Ook verzorgt Filmonderzoek gastcolleges en bieden we advies en begeleiding aan voor professionals en afstudeerders.

Er is een lopende samenwerkingsconvenant met NVF en NVB tot en met 2015.

Onderzoeksgebied

Het onderzoeksveld van de stichting betreft de film- en bioscoopbranche, die deel uitmaakt van een verdichte vrijetijdsindustrie. De Nederlandse vrijetijdsindustrie is sterk ontwikkeld, omdat de vraag groot is. Consumenten worden steeds veeleisender, en zijn op zoek naar ‘rijke’ ervaringen en belevenissen. Deze dynamische industrie heeft daardoor te maken met flinke concurrentie, hoge verwachtingen en constante vernieuwing. Ook in de film- en bioscoopsector vinden in hoog tempo technologische ontwikkelingen en innovaties plaats, zoals digitalisering van zowel productie, distributie en vertoning. Het is de taak van Stichting Filmonderzoek om hier gericht en vakkundig op in te spelen. Dit doet zij door kwalitatief hoogwaardige analyses en evaluaties te leveren.

Totstandkoming

De stichting kent haar oorsprong in 1993. In dat jaar richtte de NFC, op initiatief van J.Ph. Wolff en San Fu Maltha, een semi-autonomische onderzoeksafdeling op. Begin 2004 werd Stichting Filmonderzoek verzelfstandigd. Hiermee kon de continuïteit veilig worden gesteld van gespecialiseerd onderzoek in het belang van de brancheorganisaties. Ook werd er samengewerkt met de Universiteit Utrecht en de Professional School of the Arts (PSAU). In 2008 betrok de stichting een eigen kantoor in Utrecht. Er werd een projectleider aangesteld voor de realisering van de eerste zelf uitgevoerde Bioscoopmonitor. Dit jaarlijkse onderzoek in opdracht van de NVF en NVB naar consumentengedrag van bioscoopbezoekers, werd voorheen slechts geëvalueerd door Stichting Filmonderzoek. Na intensief overleg werd besloten de uitvoering van het onderzoek aan de stichting over te dragen. Intussen zijn er 6 Bioscoopmonitors verschenen en wordt aan de 7de gewerkt. Sinds 2006 evalueerde Stichting Filmonderzoek daarnaast de jaarlijkse 2-voor-1-actie van de filmbranche in een uitgebreid evaluatierapport voorzien van deskresearch en publieks- en bevolkingsonderzoek. Ook werd elk jaar voor het Filmfonds de Film Facts & Figures of the Netherlands gerealiseerd met statistische gegevens van de Nederlandse filmproductie en –distributie. Sinds 2012 voert Stichting Filmonderzoek ook verschillende onderzoeksopdrachten uit in opdracht van EYE, in samenwerking met NVB en NVF. Nadat oprichter J. Ph. Wolff in 2013 afscheid nam van de stichting, verhuisde Filmonderzoek naar IJburg, Amsterdam.

J. Ph. Wolff

Joachim. Ph. Wolff is afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam met als hoofdvak theoretische micro-economie. Later heeft hij zich vooral toegelegd op media-economie. Zijn promotie vond plaats aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op een dissertatie over het mediabeleid van de Europese Unie. Hij is wetenschappelijk adviseur van het European Cinema Yearbook van MEDIA Salles (Milaan) en heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan.