Missie
Stichting Filmonderzoek
Aangenaam!
Stichting Filmonderzoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat marktonderzoek doet naar de Nederlandse filmsector. Ze doet dat op uiteenlopende terreinen, zowel op het gebied van distributie en vertoning als productie. De stichting streeft ernaar om concrete informatie te leveren waarop weloverwogen beslissingen gebaseerd kunnen worden, en geeft daarbij desgevraagd advies. Filmonderzoek hoopt door het uitvoeren van onderzoek bovendien een algemeen inzicht in de filmsector te geven. Ze hoopt hiermee de filmindustrie als bedrijfstak te versterken. De medewerkers van de stichting doen dit onder andere door regelmatige onderzoekspresentaties op bijeenkomsten en vergaderingen. Filmonderzoek maakt gebruik van kennis en expertise uit de filmsector zelf. Dit komt doordat Filmonderzoek in direct contact staat met deze bedrijfstak. Zo bestaat het bestuur van de stichting grotendeels uit mediadeskundigen.
Totstandkoming
De stichting kent haar oorsprong in 1993. In dat jaar richtte de NFC, op initiatief van J.Ph. Wolff en San Fu Maltha, een semi-autonomische onderzoeksafdeling op. Begin 2004 werd Stichting Filmonderzoek verzelfstandigd. Hiermee kon de continuïteit veilig worden gesteld van gespecialiseerd onderzoek in het belang van de brancheorganisaties. Ook werd er samengewerkt met de Universiteit Utrecht en de Professional School of the Arts (PSAU). In 2008 betrok de stichting een eigen kantoor in Utrecht. Er werd een projectleider aangesteld voor de realisering van de eerste zelf uitgevoerde Bioscoopmonitor. Dit jaarlijkse onderzoek in opdracht van de NVF en NVB naar consumentengedrag van bioscoopbezoekers, werd voorheen slechts geëvalueerd door Stichting Filmonderzoek. Na intensief overleg werd besloten de uitvoering van het onderzoek aan de stichting over te dragen. Dit was tevens de start van MoviePanel.nl, een online respondentenpanel van “ervaringsdeskundigen” op het gebied van film en bioscoop. Hiervoor heeft Stichting Filmonderzoek enquêtesoftware en een website ontwikkeld. Het panel groeide tot ruim 4.500 actieve leden.
Onderzoeksrapporten
Stichting Filmonderzoek levert zoals gezegd jaarlijks de Bioscoopmonitor op. Het doel van dit uitgebreide rapport is het in kaart brengen van het bioscoopbezoek en de filmconsumptie van Nederlanders. Het gewenste inzicht richt zich primair op (de ontwikkeling van) bereik, bezoekfrequentie, gedrag en motivaties ten aanzien van filmconsumptie en bioscoopbezoek, beoordeling van de dienstverlening, overige vrijetijdsbestedingen en mediagebruik, en marketing in de filmindustrie. Hiermee kan inzicht worden verkregen in hoe Nederlanders per doelgroep film consumeren. Inmiddels zijn er drie edities van de Bioscoopmonitor verschenen: 2008/2009, 2009/2010 en 2010/2011. In juni/juli 2012 wordt Bioscoopmonitor 2011/2012 verwacht.
Sinds 2006 evalueerde Stichting Filmonderzoek de jaarlijkse 2-voor-1-actie in een uitgebreid evaluatierapport voorzien van deskresearch en publieks- en bevolkingsonderzoek. Ook werd elk jaar voor het Filmfonds de Film Facts & Figures of the Netherlands gerealiseerd met statistische gegevens van de Nederlandse filmproductie en –distributie.
In 2011 is Stichting Filmonderzoek begonnen met een onderzoek naar de effecten van de digitalisering van het Nederlandse vertonings- en distributiecircuit, in opdracht van EYE Film Instituut Nederland, de NVB en de NVF. Er werden eveneens onderzoeken uitgevoerd naar het bereik van Video on Demand in 2010, filmeducatie en filmconsumptie onder jongeren en er is een quickscan samengesteld met economische kerncijfers over de filmsector en de Nederlandse filmproductie.
Er is een lopende samenwerkingsconvenant met NVF en NVB tot en met 2013.
Onderzoeksgebied
Het onderzoeksveld van de stichting betreft de film- en bioscoopbranche, die deel uitmaakt van een verdichte vrijetijdsindustrie. De Nederlandse vrijetijdsindustrie is sterk ontwikkeld, omdat de vraag groot is. Consumenten worden steeds veeleisender, en zijn op zoek naar ‘rijke’ ervaringen en belevenissen. Deze dynamische industrie heeft daardoor te maken met flinke concurrentie, hoge verwachtingen en constante vernieuwing. Ook in de film- en bioscoopsector vinden in hoog tempo technologische ontwikkelingen en innovaties plaats, zoals digitalisering van zowel productie, distributie en vertoning. Het is de taak van Stichting Filmonderzoek om hier gericht en vakkundig op in te spelen. Dit doet zij door kwalitatief hoogwaardige analyses en evaluaties te leveren.