1e dr. Joachim Ph. Wolff Scriptieprijs voor onderzoek filmsector

1e dr. Joachim Ph. Wolff Scriptieprijs voor onderzoek filmsector


Astrid Grootson wint dr. Joachim Ph. Wolff Scriptieprijs voor haar studie naar de bijdrage van Cineville aan het versterken van de Amsterdamse filmtheatersector.

Donderdag 8 mei 2014 vond in Filmmuseum EYE de uitreiking van de eerste dr. Joachim Ph. Wolff Scriptieprijs voor onderzoek naar de Nederlandse filmsector plaats. De scriptieprijs is een nieuw initiatief van Stichting Filmonderzoek, in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). De naam van de scriptieprijs dient ter ere van de oprichter van Stichting Filmonderzoek.

Uit dertien geselecteerde afstudeeronderzoeken nomineerde de jury vijf onderzoeken.
Uit deze vijf wees de jury eensluidend Astrid Grootson aan als winnares. De jury vond de scriptie zeer relevant en goed leesbaar waarbij een goede link tussen theorie en praktijk wordt gelegd. De beschrijving van de totstandkoming van Cineville, een collectief marketingverband tussen Amsterdamse filmtheaters, en hun beleidsdoelstellingen, en ook de principes achter (collectieve) marketing zijn interessant en bieden nieuwe informatie en inzichten. Geconcludeerd kan worden dat Cineville aan aanjagende rol vervult in het verhogen van de interesse voor filmtheaterfilms en in het bijzonder voor het meest kwetsbare aanbod.
Nadat in filmmuseum EYE alle scripties kort gepresenteerd waren door de finalisten, las juryvoorzitter Peter Bosma het juryrapport voor. De jury prees de hoge kwaliteit van de geselecteerde scripties en de relevantie ervan voor de Nederlandse filmsector. Astrid kon zelf niet bij de uitreiking aanwezig zijn in verband met een rondreis door Azië. Uit handen van Peter Bosma ontvingen de ouders een cheque ter waarde van 2.000 euro.

De vijf genomineerde afstudeerprojecten waren:

Astrid Grootson – “Samen voor ons eigen” – Een evaluatieonderzoek naar de effecten van collectieve marketing in de Amsterdamse filmtheatersector.

Roderik Smits – Onzekerheid in het veld van filmdistributeurs – Het selectieproces van films door Nederlandse distributeurs in het wereldfilmstelsel.

Frank Groot – Predicting Art House Movie Going: A Behavioural Analysis Including Movie Attendance History.

Malou Tulleken – Independent Film Marketing: Motivational Factors for Art House Audiences in the Netherlands.

Sanne Slangen – Cinema Demand in the Netherlands (1975-2011) – The impact of the financial crisis of 2008.

De scripties zijn op aanvraag te verkrijgen via info@filmonderzoek.nl.

Geïnteresseerden luisteren aandachtig
Geïnteresseerden luisteren aandachtig