2010 goed jaar voor bioscopen en filmtheaters

2010 goed jaar voor bioscopen en filmtheaters


In 2010 kochten 28,1 miljoen mensen een bioscoopkaartje. Hiermee steeg zowel de recette als het bezoekersaantal. Dit maakte Wilco Wolfers, voorzitter NFC, op 4 januari 2011 bekend in het Amsterdamse Pathé Tuschinski tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducten (NVS) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF).

In totaal bezochten 28.178.048 mensen in 2010 een bioscoop of filmtheater (2009: 27.316.685 bezoekers). De filmhuizen stabiliseerden zich met 1.761.000 bezoekers. De totale box office steeg naar een recordhoogte van 219.308.194 euro, een stijging van 9,02% ten opzichte van 2009 (€201.166.058).

De Nederlandse film heeft bijgedragen aan de groei, maar verhoudingsgewijs minder dan in vorige jaren. Met een marktaandeel van 15,79% (2009: 17,37%) is 2010 toch een zeer goed jaar voor de Nederlandse film. In totaal kwamen ruim 4,4 miljoen bezoekers voor een Nederlandse film naar de bioscoop.

De voornaamste reden voor de groei is het succes van 3D films in de bioscoop. De consument is duidelijk bereid en masse bioscopen waar 3D films vertoond worden te bezoeken en heeft er een hogere ticketprijs over. Tegelijk blijft bioscoopbezoek met een gemiddelde ticketprijs van €7,78 de goedkoopste vorm van vrijetijdsbesteding.

De film met het hoogst aantal bezoekers in 2010 was Avatar met 1.220.253 bezoekers. Avatar werd in totaal door 1,7 miljoen bezoekers bezocht en realiseerde daarmee een recette van 18,5 miljoen euro.

De Nederlandse productie New Kids: Turbo trok in 2010 meer dan 727.000 bezoekers en staat met een omzet van bijna zes miljoen euro op de vijfde plaats in de algemene Top 10. De Gelukkige Huisvrouw staat op de tiende plaats met 520.000 bezoekers en een omzet van ruim 3,8 miljoen euro. Komt een Vrouw bij de Dokter (uit 2009) behaalde in totaal een resultaat van 1,2 miljoen bezoekers met een recette van € 9,25 miljoen. Sint, Dik Trom, Foeksia de Miniheks, Iep! en Sinterklaas en het Pakjesmysterie trokken elk meer dan 200.000 bezoekers naar de bioscoop. Tirza, de Nederlandse inzending voor de Oscars, trok 175.000 bezoekers.

De bioscoopbranche in 2011: innovatief en ondersteunend
De bioscoopbranche gaat in 2011 en 2012 met een gecoördineerde aanpak versneld digitaliseren. Nederland wordt daarmee koploper in Europa. Deze digitalisering zal een fundamentele verandering brengen in de bedrijfsvoering voor bioscopen, distributie en productie. Nieuwe creatie uitdagingen worden mogelijk, net als een meer divers filmaanbod. De kosten hiervoor worden voor meer dan negentig procent door de branche zelf gedragen; de overheid draagt het restant bij in het kader van innovatieprogramma\’s (EZ/CW) en ondersteuning van kleine arthouses (OCW, Filmfonds, VNG).

De bioscoop- en filmdistributiebranche ondersteunt de producenten van Nederlandse films met een bijdrage van € 1,6 miljoen per jaar uit het Abraham Tuschinski Fonds.

Bron: NVB