Bioscoopbezoek in Europa over het algemeen gedaald

Bioscoopbezoek in Europa over het algemeen gedaald


Terwijl in Berlijn het internationale filmfestival Berlinale weer begonnen is, presenteert de European Audiovisual Observatory haar tussentijdse cijfers over de Europese cinema in 2012.

Over het algemeen is in Europa het bioscoopbezoek naar schatting gedaald met zo’n 0,9%. In een aantal gebieden is echter een sterke toename van het bioscoopbezoek te zien, zoals in Rusland, Turkije en Scandinavië. De grootste toename was in Bosnië Herzegovina.

Het bioscoopbezoek van de vier grootste landen van de EU (Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië), die samen bijna twee derde van het bioscoopbezoek in de EU omvatten, daalde met 2,8% in 2012. De toename in het bezoek in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wegen niet op tegen de dalingen in Frankrijk en Italië.

In het Noorden en Oosten van Europa neemt het bioscoopbezoek toe, terwijl het in Frankrijk en Zuid-Europa juist daalt. De daling in Zuid-Europa reflecteert het tekort aan lokale successen en de economische recessie. De toegenomen online piraterij van films kan mogelijk ook bijgedragen hebben aan de daling.

De data van 2012 illustreert opnieuw wat de impact van nationale successen kan zijn. In Turkije waren bijvoorbeeld acht van de top 12 films Turkse films. In Finland waren twee van de top 15 films vervolgfilms van populaire Finse familiefilms, namelijk Ricky Rapper and Cool Wendy en Niko 2 – Little Brother, Big Trouble. In Noorwegen was Kon Tiki de nationale hit en nummer één film van het jaar, terwijl in Denemarken nationale films als This Life, Love Is All You Need en A Royal Affair hoog in de ranglijst stonden.

Veel landen rapporteerden zwakke bioscoopbezoeken in de zomer, maar deze werden opgevolgd door een sterk bioscoopbezoek aan het einde van het jaar met films als Skyfall, The Hobbit: An Unexpected Journey, The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2 en Life of Pi. Skyfall was een enorme hit, die al zijn James Bond voorgangers overschaduwde. De film verdiende meer dan honderd miljoen Britse pond en werd daarmee de film met de hoogste box office ooit in het Verenigd Koninkrijk.

Nationale marktaandelen
Voor Europa als geheel is het nationale marktaandeel gedaald tot 13% in 2012 ten opzichte van 15% in 2011. Turkije had het hoogste nationale marktaandeel met 46,6%, gevolgd door Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Finland. Het aandeel van Amerikaanse films in de Europese markt is opnieuw rond 66% in 2012; hetzelfde als in 2011.

Wereld
Over het algemeen is de Europese markt in 2012 relatief klein in vergelijking met andere grote internationale markten. In de VS nam de box-office toe met 5,9%, in China zelfs met 33%, (waarmee zij de grootste markt is geworden na de VS) en in Japan met 7,7%. De toename in Japan heeft echter te maken met het herstel van de aardbeving en tsunami in 2011.

Voor meer informatie en tabellen met alle informatie over alle EU landen, zie de website van het European Audiovisual Observatory.