Bioscoopmonitor 2011 / 2012 nu beschikbaar!

Bioscoopmonitor 2011 / 2012 nu beschikbaar!


Stichting Filmonderzoek heeft de Bioscoopmonitor 2011/2012 opgeleverd. Dit jaarlijks continu onderzoek biedt inzicht in hoe de inwoners van Nederland films consumeren en wordt uitgevoerd in opdracht van De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Het onderzoek richt zich primair op bereik, bezoekfrequentie, gedrag en motivaties ten aanzien van filmconsumptie en bioscoopbezoek, beoordeling van de dienstverlening, overige vrijetijdsbestedingen en mediagebruik, en marketing in de filmindustrie.

Naast de jaarlijkse meting van het bereik van de Nederlandse bioscopen en filmtheaters en de bezoekfrequentie van Nederlanders van 16 jaar en ouder aan bioscopen en filmtheaters, zijn er enkele themaonderzoeken uitgevoerd. Voor deze themaonderzoeken zijn zowel kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden gehanteerd, zijn er secundaire analyses uitgevoerd m.b.v. ‘open data’ en er is deskresearch verricht in samenwerking met verschillende onderzoeksbureaus. De volgende themaonderzoeken zijn in de Bioscoopmonitor te vinden:

  • Bioscoopbezoekers door een andere bril bekeken. Demografische ontwikkelingen van het bioscooppubliek, in samenwerking met Experian.
  • Filmtheaterbezoekers uitgelicht. Een uitgebreide profielbeschrijving van filmtheaterbezoekers in Nederland aan de hand van gegevens van het CBS.
  • Bioscoopbezoek als familie-uitje.
  • Filmgeïnteresseerden en het internet. Een eerste oriënterende studie naar het surfgedrag van filmgeïnteresseerden, in samenwerking met Waakopa.

De Bioscoopmonitor 2011/2012 is via de website van de NVB op te vragen, inloggen is wel vereist. De nieuwe Bioscoopmonitor is tevens aan te vragen via e-mail (info@filmonderzoek.nl), voorzien van een korte motivatie.