Groei bioscoopbezoek en digitale schermen Europa

Groei bioscoopbezoek en digitale schermen Europa


2015 was een goed bioscoopjaar voor Europa. In vrijwel alle landen was een stijging te zien in bezoekcijfers en recette. Daarnaast heeft de digitalisering zich versneld voortgezet.

Zoals al eerder bleek uit een persbericht van de NVBF en NVF en uit het Dashboard 2015, was 2015 een goed jaar voor de Nederlandse bioscopen. Het succes beperkte zich in 2015 niet tot Nederland maar was te zien in heel Europa, zo blijkt uit een persbericht van MEDIA Salles. De 32 landen waarvan de cijfers al bekend zijn konden in totaal rekenen op 1,2 biljoen bezoekers, een stijging van 5,4% ten opzichte van 2014. In de 18 West-Europese landen die hieronder vallen, werd in totaal 6,3% meer bezoek getrokken dan in 2014. Voor Centraal- en Oost-Europa en het Middellandse-Zeegebied betrof dit percentage +3,0%. Met deze stijging is 2015 het tiende opeenvolgende jaar met een groei in bioscoopbezoek. In tien jaar tijd is het totale aantal bioscoopbezoekers in Europa vrijwel verdubbeld.

Niet alleen het bioscoopbezoek is gestegen in 2015. Gedurende 2015 heeft de digitalisering zich, evenals in 2014, versneld voortgezet. Dit was onder meer te zien in landen waar eind 2014 nog geen driekwart van de schermen gedigitaliseerd waren, zoals Turkije, Letland, Estland en Griekenland. Ten opzichte van eind 2014 is het aantal digitale schermen in 2015 toegenomen met 6%. Inmiddels is circa 95% van alle schermen in Europa gedigitaliseerd. Hiermee is Europa met 36.200 digitale schermen de op twee na grootste wereldmarkt, na Noord-Amerika (43.000) en Azië en het Pacifische gebied (46.000).

Aantal digitale schermen wereldwijd op 1 januari
null
Bron: MEDIA Salles

Lees hier het volledige persbericht van MEDIA Salles.

NB: Het persbericht bevat per abuis foutieve gegevens met betrekking tot het bioscoopbezoek in 2015 in Nederland. De in dit artikel genoemde percentages zijn gecorrigeerd. Raadpleeg voor de correcte Nederlandse bezoekcijfers dit artikel.