Daling in de Europese culturele participatie

Daling in de Europese culturele participatie


Uit onderzoek van TNS Opinion & Social in opdracht van de Europese Commissie blijkt dat de culturele participatie in de EU sinds 2007 over het algemeen is gedaald. Vooral het kijken en luisteren naar culturele programma’s op TV en radio is sterk gedaald, hoewel deze nog steeds de meest voorkomende vormen van culturele participatie zijn.  Alleen het bioscoopbezoek laat in vergelijking tot 2007 een kleine stijging zien.

Uit het onderzoek blijkt dat deze daling kan worden verklaard door het feit dat burgers van de EU in deze tijden van crisis prioriteiten stellen bij het bepalen van hun uitgaven, evenals gebrek aan tijd en interesse. Ook richten ze zich meer op het behoud van hun baan en het doorbrengen van hun vrije tijd met familie en vrienden. Ook het individueel bijdragen aan het uitoefenen of produceren van een culturele of artistieke activiteit (zoals het bijdragen aan een voorstelling of het maken van een film) is verminderd, mede door de financiële redenen die hierboven zijn genoemd.

Daarbij neemt ook het Internet toe in belang voor alle lagen van de bevolking. Het verandert de manier waarop we consumeren (consumenten worden door het Internet steeds vaker producenten) en de manier waarop beide consumenten en producenten van culturele activiteiten toegang hebben tot culturele inhoud. Uit het onderzoek kwam naar voren dat 56% van de ondervraagden het Internet gebruikt voor culturele doeleinden. Het populairst is hierbij met 53% van de tijd het lezen van krantenartikelen. Een minderheid gebruikt het Internet om zelf online culturele content te creëren.

Zoals in 2007 al was voorspeld, verandert het Internet de manier van culturele productie en consumptie dus sterk. Ook de economische crisis heeft een sterke hand gehad in het veranderende landschap van culturele participatie.