Via mobiele apparaten films kijken

Via mobiele apparaten films kijken


Stichting Kijkonderzoek (SKO) heeft onderzocht in welke mate Nederlanders AV-content bekijken via mobiele apparaten zoals de iPad en de smartphone. Uit het onderzoek blijkt dat onder 13-19 jarigen het kijken naar AV-content op andere apparaten dan de televisie een hoog bereik heeft. Zo kijkt 90 procent van de jongeren op de computer, 92 procent op de pc-tablet en 85 procent op de smartphone wel eens naar enige vorm van AV-content. Dit zijn hoge percentages, maar als wordt gekeken naar de totale kijktijd per apparaat, gaat het slechts om kleine aandelen. Slechts 5 procent van de totale kijktijd vindt via een smartphone of pc-tablet plaats. Het meeste wordt gekeken via de televisie (62 procent) en de computer (32 procent). Wel zien we dat als iemand meer tijd doorbrengt op het internet, het percentage van de tijd besteed aan kijken naar AV-content stijgt.

Soort device gebruikt voor kijken AV-content jongeren vergeleken met heel Nederland, bron: Stichting Kijkonderzoek
Soort device gebruikt voor kijken AV-content jongeren vergeleken met heel Nederland

User-generated content
Als we het type content onder de loep nemen, dan zien we dat films en user-generated content meer dan 40 procent van alle kijktijd onder 13-19 jarigen beslaat. Dergelijke content is dus populair bij deze doelgroep (het gemiddelde van alle leeftijdsgroepen is 30 procent). Jongeren kijken dan ook relatief het minste televisie van alle groepen. Ook toont het onderzoek aan dat films op alle apparaten worden bekeken. Op elk apparaat beslaan films zo’n 20 procent van de kijktijd. Dat geldt echter nog niet voor de pc-tablet, films maken hier slechts 6 procent van de totale kijktijd uit. De verwachting is dat dit voor dit apparaat in de toekomst zal stijgen naar een hoger percentage. Op de pc-tablet wordt relatief wel het meeste naar gemiste programma’s gekeken, namelijk 35 procent van de kijktijd. Bij televisie is dit het minst van alle apparaten, namelijk maar 10 procent.

aandeel verschillende content onder 13-19 jarigen afgelopen 24 uur bron SKO
Aandeel verschillende content onder 13-19 jarigen afgelopen 24 uur
Content gekeken door jongeren bron Stichting KijkOnderzoek
Aandeel verschillende content jongeren vergeleken met het gemiddelde van Nederland

Het huis als ontmoetingsplek
Interessant is ook dat, hoewel het steeds meer mogelijk wordt op verschillende plaatsen audiovisuele content te kijken, dit toch het meeste thuis gebeurt. Reden hiervoor is dat het huis voor veel jongeren fungeert als een belangrijke ontmoetingsplek voor vrienden. Het huis als ontmoetingsplek is zelfs belangrijker dan alle andere sociale ontmoetingsplaatsen.

Private consumptiepatronen
In het algemeen sluit het huis voor het consumeren van entertainment volgens de socioloog Wim Knulst (1989) ‘aan bij de gedachte dat er grote behoefte is aan het hebben van plezier, in afzondering of in private kring.’ (…) ‘Het maakt deel uit van een waargenomen ontwikkeling van een algemene verschuiving van collectieve naar private consumptiepatronen’.(…) ‘Mensen proberen met een rationele aanwending van hulpmiddelen de individuele beschikkingsmacht over het geboden amusement te vergroten’.

Conclusie
Uit het onderzoek van SKO kunnen we concluderen dat de televisie nog steeds erg populair is onder Nederlanders. Bij de jongere generatie is dit echter in mindere mate het geval dan bij oudere generaties. Audiovisuele content bekijken via computer, pc-tablet of smartphone past goed bij jongeren en zal waarschijnlijk ook met het ouder worden van deze generatie meer marktaandeel behalen. Het huis als vrijetijdsdomein zal hierin een blijvende belangrijke rol spelen.

Bovenstaande in overgenomen uit het rapport ‘Altijd en Overal Leren: Een verkennende studie naar het mediagedrag van de Zapgeneratie’ (Stichting Filmonderzoek 2012, in opdracht van Netwerk Filmeducatie www.filmeducatie.nl)