Groei entertainmentmarkt in derde kwartaal

Groei entertainmentmarkt in derde kwartaal


Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de omzet van de Nederlandse entertainmentmarkt in het derde kwartaal van 2014 met vier procent gestegen. Dat blijkt uit het nieuwste Retail Report van onderzoeksbureau GfK.

Binnen de lijst van bestverkopende titels voor video en muziek is er niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar. Net als in 2013 is de film Intouchables in Q3 de bestverkopende dvd in units geweest.

GfK constateert een opvallende trend in het Retail Report: de verschuiving binnen de ‘top’ (de nummer 1 tot en met 1000) en de ‘tail’ (alle noteringen na 1000). Vorig jaar was de tail verantwoordelijk voor 43 procent van de totale omzet van dvds in het derde kwartaal. Dit is nu gedaald tot 37 procent. Bij muziekalbums valt dezelfde trend waar te nemen. Binnen consolegames is het juist andersom.

GfK verklaart de daling binnen de fysieke markt door de toenemende populariteit van digitale entertainmentcontent. Uit de consumentenstudie Trends in Digital Entertainment blijkt dat inmiddels circa 4,2 miljoen Nederlanders films en series streamen. Er is vooral een stijging waar te nemen in het aantal bekeken tv-series. Tijdens de vorige meting (juni 2014) werden er gemiddeld 3,2 afleveringen van series per maand bekeken. Dit is nu gestegen naar 4,2 afleveringen per maand.

De cijfers in de Retail Reports zijn gebaseerd op een optelsom van video (fysiek product), games software en -hardware (fysiek product) en muziek (fysiek product, downloads en streamingabonnementen).

Het volledige Retail Report 2014 – Q3 van GfK is hier te vinden.

Bron: Entertainment Business